Het interactieve programma dat Lieke in januari over haar kinderboekGijsje gaf voor tien groepen 3 en 4 in Amsterdamse bibliotheken, is zo enthousiast ontvangen dat de organisator, stichting ‘Kunsteducatie De Rode Loper op School’, heeft besloten om dit in het seizoen 2011-2012 opnieuw te programmeren.Lieke las voor, vertelde, zong en speelde het verhaal op een interactieve manier. De – voornamelijk allochtone – kinderen luisterden geboeid, waggelden in ganzenpas, gakten, fladderden en peddelden, lieten met hun vingers zien hoe groot een ganzenei is en leerden waarom ganzen in lente en herfst in V-vorm vliegen. Het programma bleek sterk taalverrijkend: de kinderen leerden wat een dijk is, een kade, een haven, een steiger, de horizon… En ze leerden het verschil tussen een gans, een zwaan, een eend en een meeuw.Na het verhaal maakten de kinderen een gans van karton die je ‘echt’ kunt laten vliegen: aan draadjes. Sommige kinderen kleurden hun gans zoals Gijsje was: een grauwe gans. Anderen maakten een fantasiegans: een regenbooggans, een stippeltjesgans, een discogans of een turbogans. Alle ganzen werden in V-vorm in de klas opgehangen (foto’s volgen nog).
Wil je dit programma ook in je klas? Mail Lieke dan via het contactformulier.