Lestips Woutertje Pieterse Prijs 2019
De tweeëndertigste Woutertje Pieterse Prijs is gewonnen door Kathleen Vereecken met Alles komt goed, altijd, illustraties Charlotte Peys, Lannoo 2018, over een meisje dat tijdens de Eerste Wereldoorlog in het Belgische Ieper woont, dat in die oorlog totaal verwoest werd.
De prijs is op 11 april 2019 uitgereikt in Vlaams Cultureel Centrum De Brakke Grond te Amsterdam. Opnieuw heeft Lieke samen met Jos van Hest lestips gemaakt voor dit boek.
Bovendien hebben zij dit keer ook lestips gemaakt voor de andere vijf boeken die genomineerd waren:
- Bart Moeyaert: Tegenwoordig heet iedereen Sorry, Querido 2018.
- Marjolijn Hof: Lepelsnijder, illustraties Annette Fienieg, Querido 2018.
- Arend van Dam: De reis van Syntax Bosselman, illustraties Alex de Wolf, VH&W 2018.
- Geert Vervaeke: Tierenduin, Lanno 2018.
- Gideon Samson: Zeb, illustraties Joren Joshua, Leopold 2018.
De lestips zijn te vinden op www.woutertjepieterseprijs.nl/lessuggesties
Eerste reacties van enkele auteurs:
Gideon Samson in Messenger: ‘Dag Lieke, heb met zéér veel genoegen de lessuggesties gelezen! Werkelijk helemaal niet op aan te merken, integendeel. Ontzettend fijn om te lezen met hoeveel aandacht en expertise jullie niet alleen Zeb. maar ook mijn andere boeken hebben gelezen. Zeer veel dank daarvoor!’
Kathleen Vereecken op Facebook: ‘Ik ben (…) aangenaam verrast door de suggesties die ze bij Alles komt goed, altijd bedacht hebben. Praten in de klas over WOI, over op de vlucht slaan toen en nu, over liegen en zoveel meer: zij vertellen hoe je het kunt aanpakken.’
Marjolijn Hof via mail: ‘Ha Lieke, ik heb de lessuggesties voor Lepelsnijder doorgelezen met bewondering voor jullie werk. Het is erg uitgebreid en het moet veel tijd hebben gekost. De liedjes van een melodie voorzien vind ik echt een mooie vondst. (Ik heb de tekst zelf gezongen onder het schrijven.)
Je vroeg me eerlijk te zijn en ook kritiek te geven als ik die had. Hoewel ik de opdrachten bij het portret leuk vind, had ik daar liever een avontuurlijker schilderij gezien. Maar dat hebben jullie wellicht overwogen en om een bepaalde reden niet gedaan. (…) Het mooie van jullie schilderij is wel dat het meisje je aankijkt. Contact maakt. En ja, de vragen zijn goed. Ik ben blij met wat jullie hebben gemaakt.’