Kinderen

Lieke op school

Groep 3-4: Gijsje

Geen voorbereiding nodig. Lieke vertelt en zingt het verhaal op een interactieve manier, uitgaande van wat de kinderen al over ganzen weten. Hoe lopen ganzen? Wie kan dat voordoen? We lopen in ganzenpas door de klas. De kinderen zien het verschil tussen lopen en waggelen, tussen vliegen en fladderen. Het verschil in leefwijze tussen tamme en wilde ganzen wordt voelbaar. Spelenderwijs leren ze begrippen als havenmeester, steiger, dijk, horizon, trekvogels, V-vorm. Ze leren hoe ganzen leven en wat ze graag eten.
Na afloop van het verhaal laat Lieke foto’s zien van de echte Gijsje en van het bronzen beeld van Gijsje dat in de haven van Medemblik staat. Zou je liever een tamme gans zijn of een wilde gans? Eventueel komt Niels Holgersson, het lievelingsboek van de ik-figuur uit Gijsje, aan de orde.

Verwerkingsmogelijkheden: tekenen of kleien van ganzen, maken van ‘vliegende’ trekganzen van karton om op te hangen (zie download met overtrekmodel op deze site); ook valt er prima een natuurles over trekvogels of ganzen aan te koppelen. Elke groep krijgt een exemplaar van Gijsje voor de klassenbibliotheek.

Groep 4-6: de boeken over Tim & Taco & Minke

  • De kinderen van de binnentuin (groep 4, 5 en 6)
  • Het nieuwe skateboard (vooral groep 4)
  • Knikkerkampioen! (vooral groep 4)
  • Tim en Taco op Terschelling (groep 5 en 6)
  • Tim en Taco redden een zeehond (groep 5 en 6)
  • Minke springt (groep 4, 5 en 6)

Hoe zijn de boeken ontstaan? Wat is echt en wat is fantasie? Bestaat ‘echt’ wel in boeken? Hoe schrijf je een verhaal? Is alles wat je opschrijft meteen goed?
Hoe doe je onderzoek? Lieke heeft bijvoorbeeld voor Tim en Taco redden een zeehond meegeholpen in de zeehondencrèche van Pieterburen en is mee geweest op reddingstocht met Hessel, de zeehondenredder van Terschelling. En voor Minke springt heeft ze paardrijles genomen en cursussen ‘Communiceren met paarden’ gevolgd.
Wie tekent de plaatjes? Hoe wordt een omslag gemaakt? Hoe wordt een geschreven verhaal een gedrukt boek met tekeningen?

Bij Tim en Taco op Terschelling en Tim en Taco redden een zeehond heeft Lieke een vertelvoorstelling met na afloop een kunstzinnige workshop over schelpen en/of zeehonden.

Voorwaarde voor een bezoek is dat de groep is voorbereid, bijvoorbeeld doordat het betreffende boek is voorgelezen. Alle kinderen krijgen een mooie Tim en Taco-boekenlegger.

Groep 6-8: In de ban van de spin 

Workshop over de Afro-Caribische Anansi-verhalen (Anansi in Suriname en Nanzi op de Antillen). Hierbij kan worden uitgegaan van elk van de drie titels die Lieke bewerkte:

  • Hoe Nanzi de koning beetnam (Zirkoon 2005), een tweetalig boek met tekst in het Nederlands en Papiaments.
  • Het grote Anansiboek van Johan Ferrier, de eerste president van Suriname (Conserve 2010), gemoderniseerd door Lieke.
  • Mister Anansi leert de wereld lachen van Wijnand Stomp (Holland 2010), gebaseerd op Wijnands theatervoorstellingen en vertellingen over Anansi.

Er worden Anansiverhalen verteld en/of voorgelezen. In een klassengesprek komt ter sprake:

  • Wie is Anansi / Nanzi?
  • Is hij een held of een boef?
  • Ken je een verhaal over Anansi / Nanzi?
  • Lijk je zelf een beetje op Anansi / Nanzi?

De kinderen leren eventueel een liedje over Anansi. Elk kind maakt een tekening van zijn of haar eigen Anansi / Nanzi. (De ervaring leert dat kinderen nogal eens een Anansi tekenen die gelijkenis met henzelf vertoont!) De tekeningen worden opgehangen, zodat een kleine tentoonstelling ontstaat.

De workshops kunnen ’s avonds eventueel een vervolg krijgen met een lezing voor volwassenen over oorsprong en ontwikkeling van de Anansiverhalen. Klik door naar Volwassenen.

Groep 6-8: Jeugdbijbel 

In overleg met de leerkracht. Voor de Jeugdbijbel zijn verwerkingstips gemaakt waarmee gewerkt kan worden. Omdat de verhalen spannend verteld zijn, vanuit bijbelse personages, lenen veel verhalen zich om uit te beelden. Er is echter nog veel meer mogelijk. 

Groep 7-8 en brugklas middelbare school: Dromen van vrijheid 

In overleg met de leerkracht. Een bezoek aan de klas komt het best tot zijn recht als de kinderen geschiedenisles hebben gehad over de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië en nadat het boek in de klas is voorgelezen. Nodig is ook een (digibord met de) kaart van Indonesië. Vanaf begin 2016 is het boek via de CBB als luisterboek beschikbaar voor blinden, dus ook klassen met blinde kinderen kunnen hiermee aan de slag.

Op scholen in de regio Amstelveen/Amsterdam is het mogelijk dat mede-auteur Truus Huizenga (geboren maart 1934) meekomt. Het boek is namelijk gebaseerd op haar ervaringen als kind in de jappenkampen. Kinderen kunnen haar dan naar aanleiding van het boek vragen stellen over het leven als kind in een jappenkamp. 

Van half januari tot eind maart 2016 is er in het Indisch Herinneringscentrum te Arnhem een tentoonstelling over Dromen van vrijheid, met een kijkwijzer. Schoolklassen zijn daar van harte welkom! Lieke is bereid de klassen rond te leiden of op school te komen.

Vanaf januari 2016 is ook een lesbrief beschikbaar rond Dromen van vrijheid.